top of page

?האם את סובלת מדיכאון לאחר לידה


האם את סובלת מדיכאון אחרי לידה? מה זה דיכאון אחרי לידה- מה זה, מתי זה מופיע, ומה אפשר לעשות?

מצב רוח ירוד, קושי להנות ולשמוח, מועקה, פסימיות, קשיי שינה, תאבון ירוד, חוסר בטחון, קושי להתרכז-כל אלה ועוד הם תסמיני ההפרעה הקשה שנקראת דיכאון, או דיכאון קליני.

מדובר בתופעה שגורמת סבל רב ומצוקה לאשה שסובלת ממנה. כאשר מדובר באמא חדשה, הקושי הוא כפול-כאם לתינוק מצופה ממך לטפל לא רק בעצמך, אלא גם בתינוק שלך. לא רק לטפל, אלא להתאהב בו, להתמסר אליו, ולחשוב שהוא הדבר הכי נפלא בעולם.

הרבהציפיות יש עליך, מהאנשים מסביב, אבל בעיקר מעצמך. מה קורה כארש הציפיות האלה לא מתממשות? מה עושים? מה זה אומר עליך?

למרבה הצער, נשים רבות, למעשה אחת מכל 8 יולדות, סובלות מדיכאון אחרי לידה. ממש דיכאון, לא דכדוך שחולף.

התמונה יכולה להיות ברמת חומרה שונה. לא כל הנשים בדיכאון חוות קושי להתקשר לתינוק, ולא כולן "לא מתפקדות".

למעשה, חלק גדול ממשיכות לתפקד, אבל מרגישות שהן מתפקדות "על אטוטמט", או "כמו רובוט". או שהן מספרות לי שהן עושות מה שצריך, אבל בפנים ריק, עצוב, מעיק, לא כיף, לא שמח.

במאמר הזה אתן מידע לגבי התופעה הקשה הזו, שגורמת סבל לכל כך הרבה נשים, כי ידע הוא כוח. במאמר נפרד תוכלי לקבל תשובה על השאלה הכי חשוב-אז מה עושים, איך אפשר לטפל כדי שהמצב הזה יחלוף, ומהר.

במאמר על ביבי בלוז או דכדוך אחרי לידה. ציינתי, שלמרות שתופעה זו אמורה לחלוף מעצמה, לעיתים זה לא קורה. לפעמים הדכדוך מתמשך, ולעיתים הוא מתעצם. בשלב מסוים כבר לא מדובר ב"ביבי בלוז", אלא בדיכאון של ממש.

כדאי לדעת,ש-20% מהנשים שמרגישות דכדוך אחרי לידה, יסבלו גם מדיכאון אחרי לידה.

אבל, דיכאון אחרי לידה יכול להופיע גם אצל נשים שלא חוו כלל דכדוך אחרי לידה. נשים רבות מספרות לי שהתקופה הראשונה אחרי הלידה היתה נהדרת, ואז "פתאום הכל התקלקל".

רוב המקרים של דיכאון אחרי לידה המוגדר "דיכאון קליני" מופיעים לא מיד עם הלידה, אלא מאוחר יותר, חודש ויותר אחרי הלידה. הזמן ה"אופיני" הוא כשישה שבועות אחרי הלידה, ומכאן ניתן להבין את חשיבות בדיקות האיתור בטיפת חלב או אצל הגניקולוג, בביקור שאחרי הלידה.

לפעמים נשים בדיכאון שואלות אותי האם הן סובלות מדיכאון אחרי לידה. "אני בר שמונה חודשים אחרי לידה, האם אפשר לומר שאני בידיכאון אחרי לידה?". עד מתי ניתן להגדיר את הדיכאון כ"דיכאון אחרי לידה"? בבדיקה בספרות הרפואית טווח הזמן הוא עד שנה מהלידה. אבל בעצם, מה שחשוב הוא, מה האשה מרגישה, ומה התכנים שמעסיקים ומטרידים אותה.

הרבה פעמים, גם כמה חודשים, ואפילו שנה אחרי לידה, התכנים המעסיקים את האשה הם תכנים הקשורים לאימהות שלה. היא מוטרדת וחושבת על התפקוד שלה כאם, או שהתכנים קשורים לחששות סביב האימהות, ליחסים עם הילד, וליחסים המוקדמים עם אמה שלה. כל אלה מאפיינים דיכאון אחרי לידה, ודורשים התייחסות מתאימה במהלך הטיפול. זה בעצם מה שחשוב- להתאים את הטיפול לאשה ולמצבה.

אם נחשוב על זה, אז בעצם ההגדרות פחות חשובות. דיכאון אחרי לידה, או "דיכאון אחר". העיקר שאשה תקבל טיפול המתייחס לקשיים שלה ולמצוקה שלה, והתייחסות שמתאימה לאישה שלא מכבר עברה לידה, ומגדלת תינוק או תינוקת, ועסוקה בשאלות הקשורות לאימהות ובניית הזהות החדשה שלה כאם.

אז מה זה בעצם דיכאון אחרי לידה?

המונח המקצועי – Post Partum Depression, או Postnatal Depression מתייחס לדיכאון קליני על פי מדריך האבחנות הפסיכיאטרי.

על פי מדריך זה ניתן לאבחן דיכאון אחרי לידה כאשר יתקיימו אחד משני התסמינים הראשונים, ועוד ארבעה תסמינים מתוך הרשימה הבאה, למשך שבועיים לפחות:

מצב רוח ירוד, במשך רוב שעות היום, כמעט כל יום.

איבוד יכולת ההנאה והעניין ברוב התחומים, כמעט כל יום.ירידה ניכרת, לא מתוכננת, במשקל ובתאבון.קושי ניכר להירדם או לישון.

ירידה ניכרת בפעלתנות, או עלייה בה.

מחשבות על התאבדות.

עייפות וחוסר אנרגיה.

הרגשה קשה של חוסר ערך עצמי, או אשמה.

חוסר יכולת לחשוב, להתרכז להחליט החלטות, כמעט כל יום.

כל אמא לתינוק יכולה לראות שחלק מהתסמינים שכביכול שמופיעים ברשימה, יכולים להיות קשורים לתקופה שאחרי לידה, ולאו דווקא לדיכאון אחרי לידה. למשל-הפרעות שינה, וירידה במשקל, קושי להתרכז, עייפות וחוסר אנרגיה.

לכך התכוונתי קודם, כאשר דיברתי על הקושי לפעמים לאבחן דיכאון אצל אישה שילדה לא מכבר. החפיפה הזו בתסמינים גורמת דווקא לא לאבחון יתר, אלא לתת אבחון של דיכאון אחרי לידה. לכן, כדי להגיע לאבחנה של דיכאון אחרי לידה הגישה והשאלות צריכות להישאל קצת אחרת.

למרות המונח "דיכאון" אחרי לידה, תופעה שכיחה בדיכאון אחרי לידה היא דווקא הופעה של חרדה אחרי לידה. לחרדה ביטויים שונים.

יש שמתארות תחושת מתח מתמדת, אי שקט וחוסר מנוחה. אחרות מתארות דאגות מטרידות לכלפי התינוק, שלא מרפות ומקלקלות את ההנאה ממנו. לפעמים יש ביטויים גופניים לחרדה-דפיקות לב מואצות, סחרחורות, קוצר נשימה, כאבי בטן, שלשולים הקאות-כל אלה יכולים להופיע כביטוי גופני לחרדה.

האם אשה יכולה לאבחן בעצמה אם היא בדיכאון אחרי לידה? לפעמים, אבל לא תמיד. לפעמים גם לאיש מצקוע קשה לאבחן.

בכל זאת, יש כמה דברים שאשה יכולה לבדוק לעצמה, כדי לדעת אם לחשוד בידכאון אחרי לידה.

מה אישה צריכה לשאול את עצמה, כאשר היא מרגישה שהדברים לא זורמים כמו שהייתה רוצה-והמחשבה על דיכאון אחרי לידה מנקרת:

האם את מצליחה לישון כאשר התינוק שלך ישן?

האם ירדת מהר מאוד במשקל?

האם את מרגישה שאת נהנית מהתינוק שלך כפי שהיית רוצה?

האם את מרגישה שלמרות הקשיים את מרגישה בעיקר שמחה וחווה אושר?

האם בסופו של יום את מרגישה שאת רוב הזמן סובלת?

האם יש לך חשק לצאת החוצה לראות אנשים?

האם את נהנית כשאת יוצאת ופוגשת אנשים?

האם את מרגישה שאת האמא שאת רוצה להיות?

האם את מרבה בביקורת עצמית, במיוחד בנושאים שקשורים אליך כאם?

האם את מרגישה שאת מאוד מודאגת לגבי התינוק שלך?

השאלות שציינתי יכולות לעזור ולתת כוון, אבל, עדיין, קשה מאוד לאישה לאבחן את עצמה. גם אנשים קרובים לא פעם מפספסים את הסמנים. לפעמים האנשים לאשה אחרי לידה, הקרובים אומרים דברים כמו "מה את רוצה, את אחרי לידה", עוד מעט הכל יעבור. לא קל להבין, ואולי להודות במידה מסויימת, שהתקופה הזו שכאילו צריכה להיות נהדרת, היא לא כזאת. לא קל לומר קשה, משהו כאן לא בסדר, אני צריכה עזרה. מאוד לא קל. פגשתי לא מעט נשים שלקח להן הרבה זמן לפנות לעזרה.

לא כל תשובה חיובית מצביעה על דיכאון אחרי לידה. הנושאים הקשורים לשאלות שלמעלה מטרידים אימהות בכלל, לא רק במצב של דיכאון אחרי לידה. השאלה היא באיזו עוצמה הם מופיעים, ומה התמונה הכללית. אחד הביטויים של דיכאון בכלל השקפת עולם והתסכלות "שחורה", פסימית על העולם. יחד עם הפסימיות הזאת מופיעה גם ביקורת עצמית קשה, ותחושת של חוסר ערך עצמי. מכאן גם הקושי לפנות לעזרה. תחושת כישלון, שאינה מוצדקת בכלל, מציפה נשים עם דיכאון אחרי לידה, ומקשה עליהן לבקש עזרה.

כאשר מדובר בנשים הסובלות מדיכאון אחרי לידה, התכנים של הביקורת העצמית הקשה הזו סובבים הרבה פעמים סביב נושא האימהות. אמהות מתארות מחשבות חוזרות ומטרידות על כך שהן לא מתפקדות כמו שצריך כאימהות. מחשבות כמו-"הרגשתי שאני לא יכולה להיות אימא" או "קינאתי באימהות אחרות שאצלן הכול זרם ואילו אצלי הכול היה כל כך קשה". שאלות כמו "למה זה קרה לי".."מה לא בסדר אצלי" מנקרות, מטרידות ומוסיפות להרגשה הרעה גם כך.

בטיפול נשים במצב זה מקבלות הסתכלות חדשה על מצבן, ויכולות להתרומם למעלה מעבר לספקות ולמחשבות הלשיליות, ולצמוח מתוך המשבר.

איך אני כפסיכיאטרית מגיעה לאבחנה של דיכאון אחרי לידה?

ראשית, אני קשובה ובודקת הבעות פנים, מצב רוח, שפת גוף. כמובן שאני מקשיבה למה שיש לאישה לספר לי, ולפעמים שומעת גם מישהו קרוב לה, כמו בן הזוג שלה. מכיוון שיש גם תחום אפור, שבין הדכדוך שאחרי לידה לבין דיכאון אחרי לידה, לפעמים דרושה יותר מפגישה אחת כדי להגיע לאבחנה ולהחליט מה הטיפול המתאים.

לפעמים אימהות בדיכאון, או אימהות שסובלות מדכדוך שהתעצם והתמשך, מרגישות דאגה רבה ומטרידה לתינוק, עם חרדה שמא הן לא מסוגלות בכלל לתת לתינוק את מה שהוא צריך, מבחינה פיזית ומבחינה רגשית.

למרבה הצער, כאשר אמא סובלת מדיכאון אחרי לידה, בעוצמה מסוימת, היא אכן פחות פנויה לתינוק ולצרכיו הרגשיים, והתינוק עלול לסבול מכך. זו עוד סיבה בגללה חשוב לאבחן דיכאון אחרי לידה, ולהתייחס לדיכאון לאחר לידה, כאל תופעה ייחודית הדורשת התייחסות מיוחדת.

חשוב לאבחן דיכאון אחרי לידה ולטפל כדי להקל על הסבל של האם באחת התקופות המשמעותיות בחייה. וגם, חשוב ביותר, כדי לאפשר לתינוק לקבל הענות טובה לצרכיו הרגשיים, כדי שהתפתחותו לא תיפגע.

יש מה לעשות, ולא צריך לפחד מזה. מה עושים? קראי כאן.

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page